Social Media: een krachtige tool voor het bereiken van je doelgroep.
Tegenwoordig valt het gebruik van social media bijna niet meer weg te denken in het bedrijfsleven. Steeds meer bedrijven gaan de voordelen van social media voor het bereiken van je doelgroep inzien. Vandaag de dag maakt bijna iedereen wel gebruik van een vorm van social media. In dit artikel gaan we in op de kracht van social media en hoe deze gebruikt kan worden binnen het bedrijfsleven.
Wat is social media
Om gebruik te kunnen maken van social media is het allereerst belangrijk om te weten wat social media nu eigenlijk is. Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen. Dit kan in de vorm van tekst, maar ook geluid en beeld kunnen via social media gedeeld worden. Enkele bekende voorbeelden van social media sites zijn Facebook, Twitter, Youtube en Linkedin, maar ook Wikipedia of Pinterest vallen onder social media. Zoals het woord ‘social’ al aangeeft, gaat het bij social media om platformen waar een grote mate van interactie plaatsvindt. Hier kan een bedrijf slim gebruik van maken.
Wat is een social media strategie?
Social media strategie is een verlengde van een al bestaande marketing- of communicatiestrategie, waarbij social media strategie betrekking heeft op het gebruik van; hoe kan het ook anders; social media. In een dergelijke strategie wordt vastgelegd hoe en waarom je social media gaat inzetten. Hiervoor is het belangrijk om doelen te stellen, waarbij je je zogenaamde Return on investment (ROI) kunt meten. Een social media strategie kan je helpen om in te zien op welk platform zich jouw doelgroep bevindt, waar je dus het beste in contact kan komen met jouw potentiële klanten of opdrachtgevers.
Social Media strategie stappenplan
Hoe implementeer je als bedrijf social media in de huidige bedrijfskaders? Dit is een vraag waar veel bedrijven zich momenteel mee bezig houden. Iedereen weet wel dat er gekeken moet worden naar de doelgroepen en waar zich deze bevinden, maar hoe zorg je ervoor dat de theorie omgezet kan worden naar een praktische implementatie van social media?
Het begint allemaal met luisteren en analyseren. Het is belangrijk om te weten hoe en waar er over jouw merk gesproken wordt. Het is van belang om dit zowel op macro, meso en microniveau te doen. Wanneer er concurrentie is, kan het van belang zijn om ook te kijken naar waar en hoe er over de concurrentie gesproken wordt. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek, kan er verder gekeken worden. In de uitwerking van de strategie moeten vragen als wie is de doelgroep en wat zijn de doelstellingen beantwoord kunnen worden. Een (online) aankoopcyclus bevat altijd de volgende elementen: awareness, appreciation, action en advocacy. Dit betekent eigenlijk dat een consument in aanraking komt met een product, zich hiermee identificeert, vervolgens gaat deze over tot bijvoorbeeld een aankoop of inschrijving, en praat binnen zijn omgeving op een positieve manier over je product. Ook de social media strategie heeft hier betrekking op. De doelstellingen in de social media strategie moeten gelinkt zijn aan deze vier elementen.
Het proces van implementatie moet goed worden gepland. Er moest vaststaan wie waarvoor verantwoordelijk is. Ook de stappen die nog komen moeten vastgelegd worden. Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met de verschillende social media trends. Het is hierbij van belang om te kijken naar verschillende social media flows. Enkele voorbeelden hiervan zijn content flows, reactieflows en evaluatieflows. Het komt er eigenlijk op neer dat er gekeken wordt naar de inhoud van een product, hoe wordt hier op gereageerd en hoe kunnen we de reacties eventueel verbeteren.
Het is van belang dat je intern blijft communiceren over de gekozen strategie. Blijf hierbij gericht op verbeteren en vernieuwen van de gebruikte strategie. Voor elk platform kan een andere strategie geschikt blijken, hou hier ook rekening mee bij het bepalen van de juiste social media strategie.
Social stategy model
Om te helpen bij het opstellen van een social media strategie, kan een social strategy model erg handig zijn. Dit model staat uit 8 opeenvolgende stappen om te helpen bij het implementeren van social media in jouw bedrijf. Hiervoor is het erg belangrijk om de al bestaande marketingstrategie in het achterhoofd te houden, het social media plan moet namelijk een verlengde hiervan zijn.
Stap 1 in het social strategy model is de zogenaamde nulmeting, kijk vooraf wat de positie van jouw bedrijf op de huidige markt is, en hoe het landschap binnen het vak eruit ziet. Deze data vormen de basis voor de invoering van de strategie. Bij Stap 2 wordt er een probleemstelling geformuleerd, en naar aanleiding hiervan volgt direct stap 3, het opstellen van doelstellingen. Het is belangrijk om te weten waar de doelgroep zich online bevindt en hoe deze bereikt kan worden, dit wordt onderzocht in stap 4. In stap 5 worden alle vorige stappen in een structurele vorm gebracht, en wordt de richting bepaald waarin de volgende stappen gezet worden. Pas in stap 6 wordt daadwerkelijk de keuze gemaakt voor welke media kanalen de strategie opgesteld gaat worden. In stap 7 wordt gekeken of social media daadwerkelijk een geschikte tool is om de probleemstellingen aan te pakken. Wanneer blijkt dat dit wel het geval is, volgt in stap 8 de implementatie. In stap 9, tevens de laatste stap in dit model, wordt gemeten of de gekozen strategie de beoogde resultaten oplevert. Wanneer dit niet zo is, moet er terug gegaan worden naar de eerdere stappen om te kijken of er aanpassingen gemaakt moeten worden.
Het ontwikkelen van een social media strategie is een uitgebreid en intensief proces waarbij constant gekeken moet worden naar de social media trends en of de gebruikte strategie de beoogde resultaten oplevert. Maar wanneer een goed en duidelijk social media plan wordt opgesteld, kan een zeker een belangrijk middel zijn voor elk bedrijf om zijn doelgroep te bereiken en wellicht meer klanten of opdrachtgevers binnen te halen.
Laat een reactie achter: